Dyskusja, czyli niezbędnik do wyrażania swoich poglądów.
REALIZACJA ZADANIA: "Zadanie zdalne"
Jakie zadanie/zadania opiszecie? Dlaczego akurat takie zostało/-y wybrane? [min. 100 znaków]
Dyskusja jest jednym ze sposobów wymiany poglądów praktykowanym przez dwoje lub więcej osób zainteresowanych danym tematem lub zjawiskiem. Aby wymiana zdań nie przypominała zaciętej walki, powinno się przestrzegać ważnych zasad „dobrej dyskusji”. Każda osoba biorąca czynny udział w konwersacji przedstawia swój pogląd na daną sytuację – reszta uczestników słucha. W dyskusji również bierze udział tzw. „moderator”, odpowiada on za inicjację, przebieg i zakończenie polemiki. Najważniejszy jest jednak wzajemny szacunek, kultura osobista oraz postawa asertywna, która pomaga w podejmowaniu decyzji. Celem dyskusji jest dojść do wspólnego konsensusu.
Wybraliśmy to zadanie, ponieważ zauważamy potrzebę przypomnienia zasad wartościowej dyskusji. W różnych środowiskach, np. politycznym są one ignorowane, a wręcz negowane. Jest to podstawa porozumiewania się między ludźmi. Musimy to uświadomić.
Jakie jest rozwiązanie zadania/zadań? [min. 200 znaków]
1. Zasady wartościowej dyskusji:
· Argumentacja na konkretnych faktach i dowodach,
· Unikanie błędów logicznych,
· Niewyciąganie pochopnych wniosków,
· Sztuka mówienie-słuchanie,
· Nieatakowanie swojego rozmówcy,
· Niewykorzystywanie manipulacji językowej,
· Nieprzeforsowywanie swojej opinii.
2. Dwie najważniejsze dla Ciebie zasady prowadzenia dyskusji:
· Argumentacja na konkretnych faktach i dowodach,
· Unikanie błędów logicznych.
3. Jakie zasady dobrej debaty są, Twoim zdaniem, najczęściej łamane? Jak myślisz, co jest tego przyczyną?
· Sztuka mówienie-słuchanie, przyczyny to:
- chęć dominowania nad stroną przeciwną,
- narzucanie swojej opinii,
- manipulacja widzami czy słuchaczami,
· Nieatakowanie rozmówcy, powodami tego są m.in.:
- chęć przekrzyczenia osoby, z którą dyskutujemy,
- stanowisko rozmówcy jest niezgodne ze stanowiskiem drugiej osoby, to powoduje irytację i złość, wkracza schemat atak-obrona,
· Argumentacja na konkretnych faktach i dowodach:
- niepełna wiedza osób dyskutujących na dany temat,
- brak konkretnych dowodów,
· Niewykorzystywanie manipulacji językowej:
- chęć usilnego przekonania do swoich racji,
- za cel obiera się postawienie drugiej strony dyskusji w złym świetle.
4. Jakie mogą być konsekwencje nieprzestrzegania zasad dobrej dyskusji?
· Poczucie niezrozumienia i zdenerwowanie stron,
· Brak rozwiązania dla trudnej sytuacji,
· Spór, który z czasem może ulegać pogłębieniu.
Czy coś było zaskakujące podczas realizacji zadania/zadań? Czy coś okazało się wyzwaniem? [min. 100 znaków]
Zaskakującym wnioskiem jest to, że uczymy się poprzez takie zadanie czegoś, czego powinniśmy się nauczyć dawno temu. Uczestnicy konwersowali starając się zachować zasady dobrej dyskusji i ku wspólnemu zdziwieniu dochodziliśmy do akceptowalnych dla wszystkich ustaleń. Każdy słuchał i dodawał coś od siebie, okazując przy tym należny szacunek. Lubimy wyzwania, dlatego to zadanie nie wymagało większego wysiłku, a przyniosło wiele satysfakcji.
Yennefer
Mistrz
04.05.2020 12:25
2
Szkoła Podstawowa nr 18 im. ks. Kontantego Damrota
Przysietnica
Mistrz
04.05.2020 21:43
3
Szkoła Podstawowa im. kard. Stefana Wyszyńskiego w Przysietnicy
Alicja
Mistrz
11.05.2020 19:36
1
I Liceum Ogólnokształcące im. Rodu Leszczyńskich
Bosca Edzia
Mistrz
31.05.2020 20:49
0
Salezjańskie Liceum Ogólnokształcące we Wrocławiu
Jeżeli uważasz, że relacja zawiera nieodpowiednie treści, zgłoś to administratorowi Zgłoś